Monday 10 December 2012

Anda Bertanya Al-Quran menjawab

Mindset ketika menghadapi ujian hidup:

Tertatap terus mata ni pada Status yg di postkn di FB 1001 Sirah Nabi Muhammad
Lalu aku buat satu entry utk blog aku..khas utk rakan2 yg selalu mempersoalkn hal ini,dan utk memperingat kan diriku juga..

Inilah pertanyaan yg sering kita persoalkan apabila ditimpa musibah.."kenapa sebarat ni ujian yg aku dapat?".."Frust betol lah,hishhh".."mcm mn aku nak hadapi semua ni?"..ssh betol lah bila ada masalah".. "sampai aku tak tertanggung"...
Inilah rungutan2 yg sering kita lafazkan..ingat ! DIA tak beri kita musibah/ujian tanpa jaln penyelesaian nya sekali..DiA tak memberi tanpa kesanggupan seseorang itu..DIA maha adil..maha pengasih..maha penyanyang..

1. Kenapa ujian seberat ini ?

“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan dengan kesanggupannya”
(Surah Al-Baqarah: Ayat 286)

2. Rasa frust?

“Janganlah kamu bersikap lemah dan jangan pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang yang beriman.”
(Surah Al-Imran: Ayat 139)

3. Bagaimana harus aku menghadapinya?

“dan mintalah pertolongan dengan jalan sabar dan mengerjakan solat dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali orang-orang yang kusyuk.”
(Surah Al-Baqarah: Ayat 45)

4. Apa yang aku dapat daripada semua ini?

“Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka...”
(Surah Al-Taubah: Ayat 111)

5. Tidak! Aku dah tak dapat bertahan!!

“dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah.Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kufur”
(Surah Yusuf: Ayat 87)


No comments:

Post a Comment