Thursday 20 September 2012

Detect SLE !

Akhir thn 1999..dlm bln 11 doc mengesahkn aku ada SLE..sedih hati ni bila mendengarnya..mcm x sangka aku sakit! semua sudah diatur olehNYA..
Semua ni dpt dikesan..berpunca masa aku disekolah..masa tu aku tingkatan 2..biasalh akhir thn kn selalu pihak sek.ada buat mcm2 aktiviti..aku ni seorang yg aktif dlu..suka buat benda2 yg lasak..x reti diam.Jadi aku masuk lah pertandingan kawat kaki,sambil tu ade kem sekali..3 hari 2 malam..sblm tu pon aku dh penat2..mcm lain je bdn ni..mak pon ckp "X pyh la join klu rasa x sihat" tpi dek semangat yg kuat dan kental,ku teruskn jua pergi kawat kem tu..hahaa..hari pertama ok..msk hari ke-2, dh k.o..aku pengsan masa buat night walking(agaknye la tu nm nya) kt kwsn kubur cina..diorng igt aku kena sampuk..tpi x mcm kena sampuk..sblm tu pon dh mcm gelap mata..then cikgu bw ke klinik,rasa bdn ak pns semacam..dh dpt ubt sume cikgu bw balik aku ke rumah..ketuk pintu rmh dlm jam 2 3 pg..terkejut mak bpk aku..igt nape.."ank wak ni pengsan ms kem ,dh bw die g klinik,bdn die pns" ade org ckp aku tersampuk..mcm terkejut2..kebetuln ade jiran blh ubt2,yg hal2 mcm ni..ayah p la pggl org tu..die srh amik bwg putih letak kt celah jari antara ibu jari ngan ibu jari sblh..sambil bc ayat2 al-quran..ayah ikhtiar je..

Dah 2 3 hari ni x baik2 jugak demam..pns je..ayh try p klinik UTAMA yg kt Bndr Br Uda tu..tu klinik panel ayah..mcm biasa lah doc bg ubt utk 1 week..klu x baik dtg lg...dlm 1week tu baik kejap je..pastu dg blk demamnya..pegi lah lg klinik tu..same je..then pegi lg buat yg ke 3 kali..ni last..Ok..doc ckp.."Sy kene referkn ank awak ni ke hsptl,tkr ada mslah lain"..ok..my parents pon ikut jelah..

Esoknya ke hsptl Sultanah Aminah(HSAJB), cek darah..cek itu..cek ini..gedebak..gedebuk..selesai 1 hari di hsptl..tpi resultnya x blh dpt hari tu jgk..kena tggu..Pd hari yg lain..hari amik result..doc ckp..ada maslah dgn drh aku..doc nk buat penyiasatan lebih lanjut..so aku kena duduk wad..maka sejak tu lah hsptl adalah "rumah kedua" bg aku..blm check in wad lg ni..ktorg pegi mkn dlu kt cafe hsptl..

Melihat wajah mak&ayah..sayu je hati aku..yelah mn taknya..tetiba ank kena msk wad..ank sulung lak tu..huhuu..mata mak dh berkaca dh tu..ayah masih ok lg..yelah ayh kn lelaki..kena tnjk kuat..x blh nangis2..hehee..tetiba..ckp ngan mak.."Mak,jgn risau k..xde apa2 yg teruk akn jd pd wani,InsyaAllah..klu ade pon..wani kuat..wani blh hadapi sume ni,cuma satu wani minta.doa yg terbaik utk wani" pastu,ktorng blk umh..packing bj sume..brg2 yg perlu..mak pon duk wad,temankn wani..hehee..1st time duk wad..tkt..huhuu..

Dh nk dekat sebulan ni..duk wad..masih x dpt kesan lg aku sakit apa..mcm2 dh buat..hari2 tgn yg putih mulus ni kena cucuk,kah3..sakit tau!hari2 kena amik drh..kkdang2 ..x dpt kena amik kt kaki..aduuhhhh!
last yg doc nk buat..nk tau aku sakit apa..adalah "amik Tisu Tulang Belakang" OMG!..xde apa2 ke bila buat tu..rmi yg ckp, nnt kesan xelok akn muncul..ms tu ak bwh umo lg..jd ayah lah yg buat semua keputusan utk aku..ayah kata"YA..BUAT kita tawakal je pd Allah ye kak"..aku pon menurut perintah..buat..Ayah seorng yg tegas..hal2 yg serius jgn lah ko nk buat main..klu itu caranya..buat jelah,demi kebaikn..yg lain serah & berdoa pdNYA..

Hari nk amik tisu tu pon smpi..debor gak ni..huhuuu..tpi doc bg bius..x lah tkt sgt..hehee..sekejap je,buat benda tu..mak ckp x smpi 5 minit pon..mak tggu kt luar bilik..beberapa hari kemudian..dptlh tau aku sakit apa...Ya..aku disahkn sakit SLE(sistem lupus eritemotosus) satu penyakit auto imun..sblm tu mcm2 skt doc ckp..skt tgn,kuku&mulut lah..(yg pembawakn lembu tu)..sakit demam kepialulah (akibat suka mkn tmpt yg kotor)..ak ni pembersih tau..mudah geli bila tgk yg mcm2 tu..huhuu..tgk tmpt mcm tu xde selera nk mkn...
Sejak hari tu..mulalah hidupku sebagai seorang pesakit SLE..mmg mengalami perubahn yg ketara dlm hidup aku..Aku REDHA..aku terima semua ujian yg tuhan bg..mungkin ini sebagi penghapus dosa2 ku yg lalu..yg aku tidak sedari..start lah on prednisolone sebanyak 12 biji..plus2 ubat lain adalah hampir 20 biji(lupa dah) time tu,mulalah muka ku kembang mcm bulan..hahahaa..Bersyukur hingga sekarang aku masih blh bernafas...

Owhh..ya..dlu SLE ni ssh nk dikesan..mcm2 cr doc buat..dan sakit ni pon jarang berlaku..yelah dlu agaknya
perubatan kita x canggih lagi..hehee..skrg..dh senang nk kesan SLE ni..sekejap je..beberapa hari (mengikut cerita rakan group lupus ak la) dan sekarang pon SLE ni dh meluas..rmi yg dh tau apa itu SLE..tpi ade yg x tau gak..&xnk amik tau..yelah sihat lg kn..huhuuu..thanks to my doc yg merawat sy sejak dlu,& kini..pakar nephrology saya iaitu Doc Hooi Lai Seong a.k.a Mama Hooi..hehee(patient yg dh lama ngan dia biasa pggl mama) hehee..
ok lah setakt ni je..cerita.mcm mn mula2 ak dpt skt ni..sedih..kn..mcm tulah hidup kt dunia ni, kita akn diberi ujian sama ada dlm kesusahan atau kegembiraan..Allah uji kita dgn pelbagai cara.

No comments:

Post a Comment