Thursday 20 September 2012

Terima Kasih Emak & Ayah


Jasa meraka tak terbalas..byk yang dah mereka korbankn utk aku..ketika aku terlantar sakit dahulu..Ketika kau dalam kesedihan..meratap,mengenangkn diri ini..yg pasti sudah tiada utk diharapkan lg bg mereka..ialah ank sulung la katakana..mesti mereka harap aku..tpi..xpe..wani ,akan cuba buat apa yg wani mampu utk mu sayangku,walaupon hanya sekadar menggembirakn hati mereka..

Seorang wanita yg bergelar Emak,Ibu,Mama,Ummi & mcm2 lg lah..Dia seorng yg kuat..kasih sygnya melebihi segalanya..doanya tiada hijab antara langit&bumi..kata2nya membuat ak lebih kuat utk tempuhi hidup yg br ni..dgn segala mcm masalah..sesungguhnya dialh ibu yg melahirkn aku..bertarung nyawa utk aku,melihat duniawi..

Igt suatu ketika dulu..time  sakit teruk..time masuk wad..dialah peneman..tgnnya yg mengusap kepala ini/menyentuh kulit ini,terasa ringan segala beban yg ditanggung..teringat kisah melucukan..mak sanggup tido kt wad,teman kn aku..x sanggup tgk mak tdo ddk..lalu aku pon srh mak tido sekatil ngan aku..Muat lah!hahaa..tido jelah mak..ktorng pon tdo sesame ats katil..tetiba,dtg Nurse..”Ni sape pesakit ni..bgn nk masuk ubat ni” hahaa..aku ckp lah”xpe lah mak kite tompang je..cian die” hehee..Nurse t upon senyum je..”Lah kn boleh beli kerusi malas tu,letak kt sebelah katil ni” hehee..”ok2”..

“Apabila terpejam nya mata seorang ibu,maka hilanglah satu keberkatan dari sisi allah s.w.t iaitu doa seorang ibu..”sesungguhnya itu lah yg paling aku takutkn..hilangnya seorang ibu..maka hilanglah tempat aku mengadu..tpi..tu lumrah,yg hidup pasti akn kembali pada penciptanya..”Sepanjang hayat wani,wani akn cuba yg terbaik utk menggembirakn hati mak..mendoakan mak” Byk dh pengorbanan yg mak buat utk wani..rasa tak terbalas..walaupon hingga akhir nafas ku ini..



Asyik cerita mak je..ayah xde pon..hehee..ayah pon ade jugak..ms aku sakit tugas ayah..bw aku ke hsptl..belikan apa yg aku nk makan..bawa barang2 yg berat tu,nk mengangkutnya ke hsptl..klu nk tau,aku klu masuk wad,segala benda nk dibawanya…hahaa..bantal pon bw sendri tau..huhuuu..igt pesan ayah”Tugas akak jg kesihatan..jgn smpi skt2 lagi..teruk ayh klu akk asyik sakit je..ayah nk cr duit pon tak senang nanti,ok..sayang” smbl gosok2 kepala ak..huhuu..terharu ayh pggl syg,ayh x penah ckp mcm tu,sbb ayh seorng yg tegas..time aku sakit,dia suke ckp mcm tu..kih3

Ckp psl tegas..masih terigt dlm otak ni..ketika aku tak nak buat biopsy kidney..bkn apa takut je..hahaa..ayah ckp camni”Akk klu nk jmpa ayh lg akk buat biopsy tu,klu tak..xnk sihat xpyh la buat” terus ayh pergi dr katil aku..borang dh sain..pesakit je yg degil..kui3..mak ooiii..sentap maknyah..hahaa..siapa x sentap ,ayh blh ckp mcm tu..last2 aku amik keputusan buat..hari tu jugak tau aku bg keputusan..lps dh buat tu..”Hah..xde ape2kn..x mati pon kn” sekali lagi..bisa tu..hahaa..jgn risau kak..ayah nk yg terbaik utk akk..ayah nk akk sihat..

Hahh..nk cite lg satu kejadian ni..kt wad jugak..ade patient sebelah katil,tak nak buat cuci buah pinggang,hari2 doc dtg kt katil die,tny nk buat tak..xnk jugak die buat..ank die on dh puas pujuk..petang tu ayah dtg lawat aku..ayh tny nape..aku cerita lah..apalg..die pegi kt katil sblh tu..ayh ckp la baik2..xnk jugak dgr..”U klu mati tuhan marah..tuhan x terima,sbb u xnk usaha..ada cara tapi nk buat..U klu xnk buat..ckp ngan doc sy xnk buat..apa2 hal sy tanggung sendiri..then blh discaj dr wad ni..byk lg pesakit nk ddk sini,diorng perlukan rawatan,dr nk tggu awk sain surat..tpi x sain2..”Huhuuu..Pt klu yg degil tu itu je ubat nya..gertak bg dia takut sikit..pastu pujuk la balik.."ckp kn ok tu" hehee..itu satu psikology..kih3
Pedas tak..huhuu..mmg pedas..siapa yg x kenal ayh mmg akn kata melampau..tpi aku tahu..hati dia ikhlas buat camtu..nk org tu sihat..fikiran tu buka..jgn terlalu fikirkn sgt..perubatan skrg dh canggih..x perlu takut..doc2 pakar pon byk..lg lah ko ddk kt bndr..Itulah ayha yg sentiasa member semangat dan kata2 yg pedas sbgi peransang..hehee..bg ak ok je..


No comments:

Post a Comment